Tillbaka

Komma i gång utan att träna

Komma i gång utan att träna

Är du trött på allt vad gym heter och orkar inte se ett enda #fitspiration-inlägg till på Instagram? Det gör inget! Det finns så många andra – roliga och billiga – sätt att aktivera dig på som gör gott för både kropp och själ. 

1. Ut och klubba. Vem älskar inte att dansa? Det är dessutom riktigt bra och rolig träning. Antingen går du loss på nattklubben eller så bokar du in dig på ett danspass. De stora fördelarna är att din balans och koordination förbättras, dina leder och muskler blir mer smidiga och du ökar din rörlighet. 

2. Trädgårdsarbete. Perfekt om du känner dig stressad och uppe i varv.  Studier har nämligen visat att trädgårdsarbete kan ha samma avkopplande effekt som att läsa en bok eller krypa upp i soffan. Dessutom stärker det dina muskler och leder på ett skonsamt sätt samtidigt som det ökar din blodcirkulation. 

3. Stå och gå på jobbet. Om du har ett kontorsarbete är det ett stort plus om du kan variera dig mellan att sitta och stå, då mår kroppen som allra bäst. Har ni ofta långdragna möten kan du föreslå att ni har gående möten istället, eller åtminstone bryter halvvägs igenom för en bensträckare. Att stå och gå mer i din vardag är ett effektivt sätt att minska risken för folksjukdomar, som diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdomar. Ytterligare ett plus är att det leder till ökad energi!
 
4. Shoppa. På med bekväma skor och sätt i gång. Att shoppa innebär för det mesta att du går och står, en perfekt lågintensiv träningsform som förbättrar matsmältningen, ökar produktionen av endorfiner och minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. 

5. Bada bastu. Har du inte egen bastu kan det vara värt att gå på badhuset eller gymmet enbart för bastuns skull. Dina muskler slappnar av, du förbränner ungefär lika många kalorier på en timme som om du sprungit sex kilometer och dessutom gör värmen att din kropp producerar extra mycket endorfiner. Bastu är grejen, helt enkelt.